gereformeerde kerk

groeien in geloof

GKBS

Meditatie "Niet alleen'

Meditatie "Niet alleen"
Onder de vlag #Nietalleen zijn er inmiddels behoorlijk wat initiatieven vanuit de verschillende landelijke kerken. Mooie initiatieven om ervoor te zorgen dat mensen niet in de eenzaamheid raken. Misschien heeft u er wel iets van gemerkt.
Niet alleen zijn ook woorden uit de Bijbel. Ik kom ze tegen in Genesis 2:18:
God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past.

Ik heb de woorden “Nietalleen” in mijn Bijbeltje boven dit gedeelte geschreven. Misschien ook wel als een zichtbare herinnering aan deze periode in ons leven.

Nadat de HEER, Adam heeft geschapen, merkt Hij op dat het niet goed is dat Adam alleen is. Als eerste vormde God de dieren. Maar hoe prachtig die dieren ook waren, er zal er geen eentje bij die op Adam leek (ook de apen niet trouwens). Daarna bouwde God een vrouw, uit een rib van Adam. Nu is er wel herkenning. “Eindelijk een gelijk aan mij……”. God heeft de mens in relatie met elkaar geschapen. We hebben elkaar nodig. We delen met elkaar het leven. We mogen uithuilen bij de ander op de schouder. Samen kunnen we vieren. We kunnen elkaar bemoedigen en steunen. Ja, dat kan in een huwelijk, maar dat kan ook binnen vriendschappen. Het kan ook als gemeenteleden onderling.

Het thema #Nietalleen gaat over de strijd tegen eenzaamheid. Eenzaamheid komen we ook in de Bijbel tegen. Ik neem Zacheüs even als voorbeeld. Zacheüs had veel, veel geld en Romeinse ‘vrienden’. Toch voelt hij een leegte in zich en gaat op zoek. Het drijft hem uit naar Jezus, waar hij veel over gehoord heeft. In eerste instantie lijkt het wel of hij veel heeft. Van binnen is hij diep ongelukkig. Mooi dat hij dan op zoek gaat naar Jezus.
Zacheüs kon Jezus echt opzoeken. Ok, het was een beetje lastig. Hij moest ervoor in een boom klimmen. Maar het kon. Wij kunnen nu niet echt op zoek gaan Jezus, als mens die we echt kunnen ontmoeten in de straten van Bunschoten-Spakenburg. Toch belooft Jezus in zijn afscheidswoorden (Mattheus 28:19-20) dat Hij bij ons zal zijn. Hoe dan?

Ontmoet Jezus in de ander
Volgelingen van Jezus zijn de zichtbare getuigen van Jezus zelf. Als je Jezus volgt in je leven dan ben jij de handen en de voeten van Jezus. Als jij iemand ontmoet dan kan en mag de ander, in jouw het beeld van Jezus zien. In wat je zegt en in wat je doet. Dat laatste doet me denken aan de 7 werken van barmhartigheid. Die willen we in alle morgendiensten centraal stellen in de 40 dagentijd. Barmhartigheid betekent dat je je toebuigt naar iemand die in moeilijkheden zit. Navolgers van Christus buigen zich toe naar mensen die het nodig hebben. Dat doen ze omdat Jezus zich heeft toegebogen naar hen aan het kruis. Ik sluit af met een zegenbede van St Patrick.

Mag de Christus die wandelt op doorboorde voeten
met jou wandelen op de weg.
Mag de Christus die dient met doorboorde handen
jouw handen uitstrekken om te dienen.
Mag de Christus die liefheeft met een doorboord hart
jouw hart openen om lief te hebben.
Dat jij mag zien het gelaat van Christus
in een ieder die jou zal ontmoeten,
en dat een ieder die jou ontmoeten zal
het gelaat van Christus in jou zien zal.


Ronny van Renswoude