Het gaat niet om geestelijke krachtpatserij. Wel om te ontdekken wat jou dichter brengt bij de levende Heer
De Olympische sporters gaan ons voor. Maanden van strakke planning, dieten, strenge focus en dan alleen in je hotelkamer om nergens besmet te raken, en dan presteren en die medaille halen! Lijkt dit nou op onze veertigdagentijd? Een beetje. Als het gaat om aandacht en focus, zeker wel. Als het gaat om het doel van presteren, dan niet - denk ik in eerste instantie.
Een periode van veertig dagen komen we vaker tegen in de bijbel. Mozes verbleef veertig dagen op de berg. Elia zwierf veertig dagen en ontmoet dan God. Bij Jezus komen deze verhalen samen als Hij zich veertig dagen terugtrekt in een woestijn nadat Hij zich heeft laten dopen. Lees Lucas 4: 1-4
Vervuld van de heilige Geest trok Jezus weg van de Jordaan. Hij werd door de Geest naar de woestijn geleid, waar Hij veertig dagen bleef en door de duivel op de proef gesteld werd. Al die tijd at Hij niets, en toen de veertig dagen verstreken waren, had Hij grote honger. De duivel zei tegen Hem: ‘Als U de Zoon van God bent, beveel die steen dan in een brood te veranderen.’ Maar Jezus antwoordde: ‘Er staat geschreven: “De mens leeft niet van brood alleen.”
Deze tekst uit Lucas staat op het rooster voor zondag 6 maart. Jezus liet zich dopen, en hoorde de stem van zijn Hemelse Vader zeggen dat Hij de geliefde zoon is. En dan, niet anders dan vervuld met de Geest, trekt Hij de stilte in. En Hij gaat er vervuld weer uit (Lucas 4:14).
Onze veertigdagentijd begint Aswoensdag 2 maart. En daarom gaat deze meditatie over die periode van voorbereiding. De soberheid hoort niet bij de zondagen, en zo begint de
vasten op woensdag en eindigt op de zaterdagavond; de Paasnacht. Waarom en hoe?
Binnenkort mogen wij veertig dagen op reis naar Pasen. Het is een traditie van de kerk, maar die is wel gebouwd uit belangrijke gewoontes uit de bijbelse tijd om Gods stem te verstaan. Het kan gaan om bidden, geven en
vasten, de trits uit Matteüs 6: 1-18. Sommigen vatten het samen met gebed, soberheid en solidariteit. Van oudsher is het thema dat we vorig jaar als gemeente lazen, de werken van barmhartigheid uit Matteüs 25: 35, 36 de leidraad voor die solidariteit.
Wat maakt geven of soberheid een goede voorbereiding? Je laat bepaalde activiteiten liggen en maakt ruimte en tijd voor gebed en het doen van iets goeds. Van een kaartje naar een nichtje tot een rondje opruimen in de straat. Als je er voor kiest om bijvoorbeeld bepaald eten of drinken te laten staan, dan doe je een oefening in zelfbeheersing. Van een kennis hoorde ik dat ze in de vastentijd wekelijks een sobere maaltijd hebben, alleen rijst of brood. Dit doen ze om mee te leven met mensen die altijd weinig of eenzijdig eten. Als je kosten bespaard, kan je dat geld weggeven. Daarom zijn er ‘vastenactie-collectedoelen’ (zie kerkinactie.nl).
Uit Matteüs 6 volgt de les dat het bidden, geven en
vasten iets is dat je met God samen doet in het verborgene. Je gaat niet een t-shirt gaat met de opdruk ‘ik vast 40 dagen’. In Jesaja 58 staan indringende ‘spelregels’ met betrekking tot
vasten.
Vasten zet je niet op Instagram, maar je werkt en bidt achter de schermen aan vrijheid voor mensen die vastzitten, onderdak
voor thuislozen en eten voor hongerigen. “
Het gaat niet om geestelijke krachtpatserij. Wel om te ontdekken wat jou dichter brengt bij de levende Heer”, las ik in een artikel.
Dat je het in het verborgene doet, betekent niet dat je het in je eentje moet uitzoeken. Het is inspirerend om Aswoensdag mee te vieren en Gods Geest te vragen je te leiden. Het is goed om een maatje te zoeken of een groepje. Mensen met wie je wekelijks even contact zoekt, een ommetje of een telefoontje, bidden, om uit te wisselen hoe het gaat.
Zou je zo’n maatje of een groepje willen? Dan wil ik dat helpen organiseren.
Meer lezen? 9 tips voor een bijzondere 40-dagentijd.
en over aswoensdag https://visie.eo.nl/artikel/2021/02/de-betekenis-van-aswoensdag-en-het-askruisje
Karin Timmerman